טיפולי שורש

מה הוא טיפול שורש? מדוע חשוב שאפילו טיפולים פשוטים כמו טיפולי שורש יבוצעו על ידי רופא שהתמקצע בכך ועם ציוד מתקדם?

השן בנויה ממספר שכבות. השכבה החיצונית הלבנה נקראת אמאייל, והיא מגנה על השכבות הפנימיות. מתחתיה קיימת שכבה צהובה בשם דנטין, ומתחת לזו נמצאים כלי דם ועצבים (מוך השן). לעיתים נוצרים פגמים באמאייל ואז נחשפות השכבות הפנימיות של השן. פגמים אלו יכולים להיות חור כתוצאה מעששת, דליפה מסביב לסתימה ישנה, שבר של השן או נסיגת חניכיים (עיין בתמונה 1).

טיפול שורש

על מנת לבנות מחדש את החלק ההרוס של השן יש צורך להיסמך על קירות השן הנותרים. עם זאת, לעיתים אין מספיק קירות או שהם חלשים מידי ואז עלינו להיאחז בתעלות השורש. כדי שנוכל לעשות זאת יש לוודא קודם שהתעלות נקיות, שאין בהן שאריות רקמה, חיידקים או לכלוך, וכי הן אטומות מפני חדירה עתידית של כאלה.

התהליך של ניקוי התעלות ואיטומן נקרא: טיפול שורש. לעיתים מבצעים טיפולי שורש גם כתוצאה מדלקת במוך השן ללא שרואים חור בשן עצמה, ולעיתים יש צורך לבצע טיפול שורש על מנת להגיע דרך השן לדלקות בעצם שמתחת לשן (תמונה 2).

טיפול שורש

השלבים בביצוע טיפול שורש

• אלחוש אזור הטיפול.
  • ניקוי השן חיצונית ולעתים עטיפתה ב"סכר גומי" שיוצר סביבה נקיה מרוק בזמן הטיפול.
  • הרחבת התעלות וניקיונן ע"י פוצרים וחומרי ניקוי (עיין בתמונה 2).
  • איטום התעלות בחומרים (עיין בתמונה הבאה) .
  • לאחר סיום טיפול השורש מבצעים מבנה וכתר חרסינה.

השלבים בביצוע טיפול שורש

מה חשוב לוודא בעת ביצוע טיפול שורש?

• לזהות את כל התעלות הקיימות בשן. פספוס של תעלה ישאיר אותה לא נקייה ויגרום לדלקת וכאבים בשלב מאוחר יותר. הבעיה היא שכמות התעלות בשן איננה אחידה. למשל בשיניים טוחנות עשויות להיות רק תעלה אחת, בדרך כלל יש 3, אך לעיתים קרובות אנו מוצאים תעלה רביעית ולעיתים גם חמישית.
  • להגיע בדיוק אל קצוות השורשים, לא פחות מדי ולא מעבר לקצה השורש. אם לא מגיעים אל קצה התעלה נשארים בה חומרים מזהמים שיצרו אחר כך דלקת. אם נעבור מעבר לקצה השורש, החומר הנדחס עשוי לגרות את העצם שמסביב לשן ולגרום להתפתחות דלקת.

מה קורה כאשר טיפול שורש נכשל?

כאשר טיפול שורש נכשל, מתפתחת בדרך כלל דלקת סביב קצות השורשים (עיין בתמונה 2 שוב). הדלקת סופגת את העצם התומכת בשן. היא עשויה להיות מלווה בנפיחות וכאבים, אך לא תמיד. במצב זה יש לנסות לחדש את טיפול השורש. על מנת לבצע את טיפול השורש מחדש יש להסיר ממנה את כל השיקום שבוצע עליה ולהחליפו. אם בוצע על השן כתר או גשר, גם הוא יאבד ויהיה צורך לבצעו מחדש בעלות נוספת. מקרים קיצוניים יותר עשויים אף לחייב עקירה של השן וביצוע בנייה מחודשת של העצם שנספגה והשתלה. טיפול השורש מהווה למעשה את התשתית שעליה בונים הכל. אם הוא לא יחזיק מעמד – גם כל השאר ירד לטמיון.

איך מחדשים את טיפול השורש?

את חידוש טיפול השורש מבצעים כמו טיפול שורש רגיל, רק שיש צורך גם להוציא את כלל החומרים שהכנסנו לשן ולנקותה מחדש. לעיתים הסיבה לכישלון הייתה כי רופא השיניים לא היה מסוגל להגיע אל מעבר לעיקול בתעלות שורש שאינן ישרות, ולעיתים פשוט איננו מיומן מספיק לטפל במקרים מסובכים כגון אלה.

חידוש טיפול שורש

במצבים אלו חשוב להשתמש במכשור מיוחד שיכול לעבור את עיקול התעלה מבלי לפגוע בה. במקרים אחרים הצורך בחידוש נובע כתוצאה מכך שפספסנו תעלה. במקרה זה חשוב להשתמש במיקרוסקופ טיפולי (תמונה 5). מכשיר זה יוצר הגדלה המאפשרת לרופא המטפל לזהות את התעלות שהסתתרו.

טיפול שורש עם מיקרוסקופ

איך מונעים כישלון של טיפול שורש?

מחקרים מעידים כי הסיכוי לכישלון בעת ביצוע טיפולי שורש על ידי רופא ללא מכשור מיוחד עומד על כ-15%…! לו היו מבצעים מראש את טיפול השורש באמצעות המכשור המתקדם, היה הסיכוי להצלחה עולה מ 85% לכ- 98%.

על מנת שנוכל לתת לך אחריות על טיפולי השורש שאנו מבצעים במרפאתנו, וכמובן גם על הכתרים שאנו מרכיבים מעליהם, הצטיידנו במכשור המתקדם ביותר, ואנו מעסיקים רופאי שיניים שעברו הכשרה מיוחדת בשימוש במכשור זה, בינם גם מומחה. בכך שאנו שואפים לתת לך את האיכות הגבוהה ביותר, אנו משפרים את הסיכוי להצלחה, וחוסכים לך כאבים, עוגמת נפש והוצאות עתידיות.