תותבות נשלפות על מצמדים

תותבות נשלפות היו במשך שנים הבחירה מספר אחת של רופאי שיניים בעת טיפול בחוסר שיניים. הן הומצאו עוד בשנות החמישים של המאה ה- 19, והשתפרו לאין ערוך עד שנות ה- 70 של המאה העשרים. בתקופות מסוימות היה אף מקובל שאנשים מבקשים לעקור את כל השיניים בפיהם, ולשים במקומן תותבות נשלפות (ראה תמונה 1). "אין שיניים – אין בעיות" הייתה הדעה הרווחת. האמנם?

תותבות נשלפות

אז זהו, שזה ממש לא כך. עם השנים, כמות העצם בפה שלך יורדת, ולא נשאר מספיק גובה חניכיים כדי לתמוך בצורה טובה בתותבת. אנשים הסובלים מחוסר שיניים כבר יודעים כי תותבת בפה זזה, מפריעה ללעיסה תקינה ולדיבור. מסביב לתותבות מצטבר אוכל, וגם מבחינה חברתית – מה שהיה מקובל בשנות ה-70, כבר לא מקובל היום.

נשים שיש להן תותבות, אותן הן צריכות להוציא בלילה, מתביישות מבני זוגן. גברים בוגרים מתביישים לשמוע את שאלות הנכדים שמתפלאים לראות את שיניו של סבא יוצאות מהפה. יש אפילו אנשים שסיפרו לי שהם נמנעים מללכת לאירועים חברתיים כי כשהם מדברים התותבת נוטה ליפול להם תוך כדי. ממש לא נעים.

הבעיה חמורה יותר בלסת תחתונה, שכן הלשון מזיזה את התותבות לכל הצדדים ומרימה אותן למעלה בעת הלעיסה. מזון החודר מתחת לתותבות יכול לפצוע את החניכיים בנגיסה הבאה. בלסת העליונה תותבת שלימה מכסה את כל החך, מה שיוצר תחושה לא נעימה בגרון, וקושי לחוש את המזון בפה.

תותבות נשלפות – 5 סיכונים אפשריים

עיגון תותבות באמצעות שתלים

צפו בסרטון המתאר עיגון תותבות לפה באמצעות שתלים ומצמדים (תיקתקים):

עם המצאת השתלים נפתרה הבעיה של תנועת התותבת בפה וחוסר הנוחות במידה רבה. עם זאת, אנשים רבים אינם יכולים להרשות לעצמם לבצע פה שלם מלא שתלים ושיניים קבועות. כדי לעגן גשר של 12 עד 14 שיניים מחרסינה יש לבצע בין 6 ל- 8 שתלים באותה לסת כדי לעגן את הגשר בצורה יציבה. עלותם של כתרי חרסינה, אותם בונה הטכנאי בעצמו במעבדת השיניים, גבוה משמעותית מעלותן של שיניים מאקריל המיוצרות מראש במפעל ויש רק לקבעם לתוך התותבת.

 

המשמעות היא שאם אתה רוצה לחסוך כסף רב, אולם עדין לשפר בצורה משמעותית את איכות החיים שלך, תוכל לעגן תותבת חדשה מעל שניים עד ארבעה שתלים בלבד ולקבל תותבת יציבה מאד (ראה תמונה 2).

טיפול תותבת על שתלים

עיגון של תותבת מעל שתלים מתבצע באמצעות גומיות מיוחדות המקובעות אל תוך התותבת. גומיות אלה נצמדות אל חלקי ביניים שמתברגים אל תוך השתלים ונקראים בלשון מקצועית מצמדים (attachments).  למעשה הדבר דומה במידה רבה לדרך בה נתפסים כפתורי תיקתקים של חולצה. יש חלק של זכר וחלק של נקבה, וכשמצמידים אותם שומעים "קליק".

בלסת תחתונה מאפשר הדבר לקבל תותבת יציבה שאיננה זזה כלל. בסוף היום יש להוציא אותה מהפה, לשטוף אותה, לצחצח את השתלים שבפה, ולהחזיר את התותבת למקום.

בלסת העליונה, ארבעה שתלים (ויש רופאים המעדיפים לבצע שישה) יכולים לסייע לנו לתת לך תותבת בצורת פרסה. תותבת פרסה היא תותבת שאין לה חך, ואז החך שלך נשאר פנוי. תוכל להרגיש את הטמפרטורה של האוכל, את המרקם שלו, תחושות שאבדו לך בעת השימוש בתותבת שלימה (ראה תמונה 3).

תותבות נשלפות על מצמדים

עלות של ביצוע תותבת נשלפות על מצמדים היא פחות או יותר חצי מאשר ביצוע של גשר קבוע על שתלים, וכך ניתן לקבל גם נוחות, גם יופי, וגם תפקוד מצוין במחיר נגיש מאד. אנשים שקיבלו תותבות על מצמדים יכולים בקלות לאכול כל דבר שיחפצו, כולל מזון קשה כמו תפוחים ובשר.

סוגים של מצמדים לעיגון תותבות

קיימים סוגים שונים של מצמדים מעליה ניתן לבצע את התותבת. לכל סוג של ממצמד כזה יש יתרון וחיסרון. אנו נציע לך את סוג המצמד לפי הנתונים בפיך. ישנם שלושה סוגים עיקריים של מצמדים. הראשון הוא מצמדים כדוריים, אותם יכולת לראות בתמונות למעלה. סוג זה הוא הסוג הנפוץ ביותר. יתרונם של המצמדים הכדוריים בכך שהם זולים, אמינים, והתפיסה שלהם חזקה. את הגומיות הנצמדות אליהם יש להחליף בממוצע אחת לשנה.

הסוג השני הוא מצמדי "לוקייטור", שיתרונם בכך שהם שטוחים ונמוכים יותר, ולפיכך הם יוצרים פחות הפרעה ללשון בעת שהתותבות מחוץ לפה (ראה תמונה 4 למטה). רוב האנשים אינן זקוקים לסוג זה, וחסרונם הוא בעלות הגבוהה יותר, ובכך שאחיזתם חלשה יותר. את הגומיות מעליהם יש להחליף אחת לחצי שנה בממוצע.

תותבות נשלפות על מצמדים

הסוג השלישי נקרא "דולדר בר" והוא למעשה פס מתכתי המוברג בין כל השתלים (ראה תמונה 5 למטה). יתרונו בכך שהוא מחזק את יכולתם של השתלים לעמוד בעומס המופעל עליהם בעת הלעיסה. הדבר חשוב במיוחד אם אין לך הרבה עצם ונעשה שימוש בשתלים קצרים או צרים במיוחד. יתרון נוסף הוא לאנשים שיש להם מגבלה מוטורית, כגון נכים, או אנשים הסובלים מפרקינסון, שכן קל יותר להכניס ולהוציא את תותבת שנחה מעל פס רציף מאשר תותבת שנחה על ארבע נקודות.

תותבת נשלפות על מצמדים

כמה זמן לוקח להכין תותבות על מצמדים?

אם יש לך עדין שיניים ניידות בפה שצריך לעקור, ואפילו אם יש לך דלקות, אל תחשוש. במרבית המקרים אנחנו מסוגלים לנקות את השטח ולשים את כל השתלים שאתה צריך תוך פחות משעה ללסת. כבר ביום הראשון תקבל תותבות זמניות. תותבות אלו יותאמו לפיך, אולם בדרך כלל איננו מעגנים אותם לשתלים ולמצמדים ביום הראשון. עיגון התותבות מתבצע רק לאחר שנוכחנו כי השתלים שלך נקלטו בעצם, והם חזקים ויציבים מספיק כדי לעמוד בכוחות הפה. אם נראה כי העצם שלך חזקה מאד, נוכל לקבע את התותבות שלך כבר ביום הראשון. הצלחתם של שתלים כאשר מעמיסים עליהם תותבת באופן מידי הוכחה במחקרים רבים.

אז איזה סוג של טיפול מתאים לך? האם יש מצמדים שמתאימים לך יותר? שאלות טובות עליהן נשמח לענות לך לאחר שנבדוק את המצב המדויק בפיך. אתה מוזמן לבא למרפאתנו ולבצע בדיקה וצילומים ללא עלות וללא התחייבות.

במרפאתנו אפילו מבוצעים צילומי CT במקום, ואין צורך לקבוע תור נוסף או לשלם כסף במכון צילום. את כל התשובות תקבל במקום ומידית. אנו נספר לך מה לדעתנו הפתרון הנכון ביותר עבורך, כמה זמן ייקח לנו להתקין אותו בפיך, ואם רק תשאל, נספר לך אפילו כמה זה עולה…