טיפולי שיניים בהרדמה כללית

טיפולי שיניים בהרדמה כללית או טשטוש?

אנשים השוקלים לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית או טשטוש מבקשים זאת בדרך כלל עקב אחת מהסיבות הבאות:

  • חרדה מטיפולי שיניים – חרדה דנטלית הידועה גם בשמה הלועזי 'דנטופוביה' היא עניין נפוץ. למעשה, לפי המחקרים, עד 25% מהאוכלוסייה סובלים מרמה זו אחרת של חרדה דנטלית. ביצוע של טיפולים בהרדמה כללית מאפשר לחוששים מכך לעבור טיפול שיניים בקלות רבה. שכן במהלך הטיפול הם רדומים ואינם מודעים למתרחש סביבם.
  • ביצוע מהיר של טיפול – קשה לאדם לשבת יותר מאשר שעתיים בכסא של רופא שיניים. כאשר מבצעים הרדמה, יכול אותו אדם לבצע טיפולי שיניים רבים במשך כמה שעות.
  • רפלקס הקאה מוגבר – ישנם אנשים הסובלים מרפלקס הקאה מוגבר. כניסה של מכשירים או לקיחת מידות עם חומרים בפיהם עשויה לגרום להם לתחושת הקאה בלתי נשלטת. טיפול שיניים בהרדמה כללית או אפילו רק טשטוש, מביא לירידה ניכרת ברפלקס ההקאה הנ"ל והטיפול הופך לקל יותר.
  • טיפולים מורכבים – טיפולים כירורגיים העשויים לערב דימום רב, בעיקר באזורים אחוריים הקרובים לגרון. או ביצוע שתלי זיגומה באזור הקרוב לעיניים. רצוי שיבוצעו תחת הרדמה כללית או טשטוש.
  • נוחות מוגברת של טיפול – בטיפולים מורכבים כמו השתלת שיניים ביום אחד בפה מלא, אין חובה לבצע סוג זה של טיפולי שיניים בהרדמה כללית או תחת טשטוש. עם זאת, אם מחליטים כן לערב הרדמה או טשטוש, התהליך הופך קל יותר. ובדרך כלל גם לא זוכרים דבר מהאירוע. הרבה יותר קל לישון ולצאת עם פה חדש מאשר לחוות את התהליך בערות מליאה.

כמה שעות נמשכים טיפולי שיניים בהרדמה כללית או תחת טשטוש?

טיפולי שיניים בהרדמה כללית או טשטוש הם למעשה מהירים יותר מאשר טיפול רגיל. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שניתן לבצע את הטיפול  ללא זריקות.

מעבר לכך, בכל פגישה של טיפול רגיל ללא הרדמה, קיים אלמנט של ביטול זמן. אם נקבע לך תור של חצי שעה, יקח לנו כ-5 עד 10 ד' להגיד לך שלום, להכניס אותך לחדר ולהכין בו כל מה שצריך לטיפול שלך.

כשנסיים, יקח לנו שוב 5-10 ד' להגיד שלום ולנקות את חדר הטיפולים לקראת המטופל הבא. בהתאם, בכל פגישה של 30 ד', הזמן האפקטיבי לביצוע הטיפול עצמו הוא רק 15 ל-20 ד'.

בעת ביצוע טיפול שיניים בהרדמה כללית או טשטוש, מתבצעים טיפולים רבים בפרק זמן קצר יחסית. עם זאת, משרד הבריאות מגדיר כי יש להימנע מביצוע טיפולים הנמשכים מעבר ל-5 שעות ברצף, פלוס זמן ההתאוששות.  מעבר לזמן זה הסיכוי לסיבוכים עולה, והדבר איננו בריא לכם. בהתאם, אם יש צורך בביצוע טיפולים רבים הנמשכים מעבר למניין שעות אלו, נאלץ לבצע את הטיפולים ביותר מאשר פגישה אחת. רמת המיומנות הגבוהה של רופאי השיניים במרפאתנו מאפשרת ביצוע של השתלת שיניים ביום אחד בלסת שלימה בכ- 3 שעות בלבד, ובפה שלם ב-5 שעות, כך שניתן לסיים השתלת שיניים תחת טשטוש או אפילו הרדמה מלאה בפגישה אחת.

 

מה ההבדל בין טיפולי שיניים בהרדמה כללית לטיפולי שיניים בטשטוש?

במרפאות שיניים 'טיפול בחיוך' יש לנו כמה אפשרויות על מנת להקל עליך:

  • טשטוש קל באמצעות כדור – כל שעליך לעשות זה להגיע שעה לפני הטיפול ולקחת כדור מיוחד שרוקחים למעננו. אחרי כשעה תרגיש נינוח מאוד, רגוע ואפילו קצת מנומנם. השפעת הכדור מאפשרת לנו לעבוד במשך כשעתיים. אתה עדיין בהכרה, אבל לא ממש אכפת לך שמטפלים בך. טיפול זה מומלץ לבעלי חרדה קלה, למעוניינים להקל על עצמם במהלך טיפול ארוך, או לבעלי רפלקס הקאה מוגבר.
  • טשטוש עמוק באמצעות מרדים – אנו מזמנים רופא מרדים למרפאה, והוא מטשטש אותך בהרדמה ורידית. רוב הזמן אתה מטושטש ברמה גבוהה מאד, ולעיתים המרדים מחזיר אותך ליותר הכרה כדי לראות שאתה בסדר, ושוב מעמיק את הטשטוש. לסיכום, אתה מטושטש, אך אינך מורדם. רמת ההכרה שלך שולית, אך היא עדין שם. טיפול זה מתאים לאנשים עם חרדה קלה עד בינונית.
  • טיפול שיניים שיניים בהרדמה כללית– רופא מרדים עושה שימוש בתרופות באמצעות טפטוף לווריד. במהלך הטיפול, מכונות הרדמה עושות ניטור של כל הסימנים החיוניים, ואתה ישן לחלוטין ואינך בהכרה כלל.

האם יש סיכון בהרדמה כללית?

ביצוע טיפול שיניים בהרדמה כללית הוא תהליך בטוח מאד בדומה להשתלות שיניים בהרדמה מלאה. מאז הקמת מדינת ישראל ועד כתיבת שורות אלו, למיטב ידיעתי. לא נפגע מעולם אדם בוגר בעת ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה כללית ובנוכחות מרדים ששמרו על הכללים של משרד הבריאות. גם ברמת הסטטיסטיקה העולמית, הסיכוי להיפגע בהרדמה כללית נמוך פי 20 מהסיכוי להיפגע בעת חציית כביש. מיעוט המקרים בהם נפגעו אנשים במהלך הרדמה בישראל קרו במרפאות שלא שמרו על הוראות משרד הבריאות, וזו הסיבה שבמרפאתנו יש הקפדה יתרה על הנהלים, ואנו אחת מתוך 13 מרפאות שיניים בלבד שישראל שקיבלו אישור של משרד הבריאות ועובדות תחת פיקוחו.

 

אילו בדיקות צריך לעשות לפני ביצוע טיפול שיניים בהרדמה כללית או טשטוש?

הרופא המרדים מבקש: פירוט מצב רפואי מהרופא המטפל, ספירת דם וא.ק.ג.. כשמדובר בהרדמה מלאה ולא טשטוש, אם אתה מעל גיל 65 יש לבצע גם צילום חזה. במקרה של טיפול כירורגי כמו השתלות שיניים אנו ממליצים גם על בדיקת דם לקרישה.

 

האם כל רופא שיניים יכול לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית או טשטוש?

משרד הבריאות דורש מכל רופא שיניים המבקש לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית או טשטוש שיעבור קורס מיוחד המכשיר אותו לעבודה בתנאים הנ"ל. בנוסף, דורש משרד הבריאות שגם המרפאה בה מבוצעת ההרדמה תעמוד בתנאים נוקשים של בקרה. וכי יהיו בה מערכות מיוחדות שמטרתן לוודא כי גם בתנאים חריגים (הפסקת חשמל, תקלות מכשור וכו) נשמרת בטיחות המטופל. כמות רופאי השיניים הרשאים לבצע טיפולים בהרדמה כללית בישראל הוא נמוך יחסית. ומסתכם בכ-350 איש בלבד מתוך כ-10,000 רופאי שיניים פעילים.

כמות המרפאות הפרטיות העומדות בדרישות משרד הבריאות וקיבלו את האישור הנכסף נמוך אפילו יותר ועומד כל 13 בלבד. ברשת 'טיפול בחיוך' קיבלנו את האישור הנ"ל למרפאת השיניים שלנו בסניף מגדלי לייף בני ברק, ומספר רופאי שיניים ומומחים קיבלו את האישור האישי.

אם אתה שוקל לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית או בניית עצם תחת טשטוש, הגעת למקום הנכון. צור עימנו קשר ובא לקבל הצעת טיפול מסודרת. תוכל להתרשם מהמרפאות ומהצוות, ולקבל החלטה שתשפר את בריאותך ואת איכות חייך.