שיקום הפה ביום אחד

שיקום הפה – פעם

שיקום הפה ביום אחד הוא תהליך בו מושלמות שיניים חסרות בפיך בתהליך מהיר במיוחד. בעבר, ומדובר בערך עד שנת 2007, היינו מבצעים שיקום הפה בתהליך ארוך. היינו מבצעים השתלת שיניים וממתינים מספר חודשים שהשתלים יקלטו. רק אז מתחילים לבנות מעליהם כתרים או תותבות. בכל החודשים הללו של ההמתנה, היינו מספקים למטופל תותבת נשלפת זמנית. תותבת זו, שיוצאת ונכנסת מהפה ושמים בכוס בלילה, מאפשרת תפקוד סביר, אך לא נוח במיוחד.

שיקום הפה – היום

מחקרים חדשים יותר הראו לנו כי במקרים רבים ניתן לבצע את השתלת שיניים, ולתת לך את הכתרים או התותבות המתחברים אליהם כבר ביום הראשון. כך שתוכל ללעוס בנוחות. בהתאם, התפתחו מספר שיטות לזרז את התהליך, ולבצע מעשית שיקום הפה ביום אחד.

שיקום הפה ביום אחד במקום ב – 5 מפגשים

שיקום הפה ביום אחד – מתי יש לבצע ומתי עדיף להימנע?

בתחילה חששנו מהמהירות הרבה בו מבוצע התהליך. החשש היה כי העומס המופעל על השתלים בשלב מוקדם עוד לפני שנקלטו בעצם, עשוי להחליש את השיקום, ולקצר את הישרדות השתלים לטווח הארוך. חשש זה מאפיין עדין רופאים רבים הממשיכים לעבוד בשיטות הישנות.

עם זאת, הניסיון לימד אותנו כי אנחנו יכולים להשתמש בשיטות החדשות ללא חשש, וכי על פי רוב, כל אדם יכול לבצע שיקום זה, ובתנאי ששמרנו על הכללים הבאים:

  • כמות העצם שלך מספיקה לביצוע שתלים

    בעת השתלת שיניים אנחנו מחדירים שתלים דנטליים לתוך עצם הלסת. זה דומה קצת להחדרת בורג לקרש. אם העץ מספיק עבה ורחב, נוכל להחדיר לתוכו את הבורג ללא חשש. לעומת זאת אם העץ דק מדי, או חלש מדי, עשויים להופיע בו פיצוצים, ואם נפעיל עומס על אותו בורג, כמו למשל בעת תליית תמונה, הבורג לא יחזיק מעמד, העץ ישבר והבורג ייתלש.

עצם הלסת איננה קרש כי אם רקמה חיה. על המשתיל לדאוג כי השתל שהוא מחדיר לתוכה יהיה מותאם לרוחב ולאורך שלה. שתלים ארוכים מספיק מאפשרים העמסה מידית עליהם, משום שהעומס מתפזר לאורך השתל, ועליהם ניתן לתת לך שיקום הפה ביום אחד. על שתלים קצרים לעומת זאת, או בעצם שאין לה הרבה נפח, רצוי לא להעמיס מידית ולבצע את שיקום הפה בשלבים.

  • איכות העצם

בהיערכותו לקראת השתלת שיניים, מבצע רופא השיניים צילומי סיטי בהם הוא רואה את הרוחב והאורך של העצם. מה שהוא לא רואה במדויק זה את האיכות שלה: האם העצם שלך דחוסה, או ספוגית יחסית.

לעצם דחוסה וקשה, קל להחדיר שתל ולהעמיס עליו בבטחה. עצם ספוגית לעומת זאת תוכל לקבל לתוכה את השתל, אולם הפעלת עומס על השתל תגרום לשקיעה שלו בעצם, או במקרים אחרים למשיכתו החוצה. בהתאם, אם בעת ההשתלה אנחנו רואים כי העצם ספוגית, נאלץ לחכות לקליטת השתל בעצם, שזה אומר המתנה של מספר חודשים לפני שנוכל לבצע שיקום מעל השתלים, כמו בשיטה הישנה.

  • העומס המופעל בפה

אנשים אינם זהים זה לזה, לא במאפיינים החיצוניים שלהם, וגם לא בעומס ששרירי הלעיסה שלהם מפעילים על השיניים בפה. אנו יכולים לראות אנשים עם שרירי לעיסה חלשים המפעילים עומס של כחצי טון לסנטימטר רבוע, ולעומתם אנשים עם שרירי לעיסה מפותחים יתר על המידה, המפעילים כוחות אדירים של עד טון וחצי לסנטימטר רבוע. חלק מהאנשים חורקים שיניים, אחרים מהדקים את לסתותיהם בלילה. ככל שהעומס רב יותר בפה, עדיף להימנע משיקום הפה ביום אחד. לעומת זאת, אם העומס בפיך סביר, אין מניעה לבצע שיקום ביום אחד. איך תדע מה העומס בפיך? עליך להיבדק אצל רופא שיניים מנוסה שיוכל לבדוק גם את הכוח של השרירים, וגם יאבחן אם יש לך נטייה לשחיקה.

  • נסיבות חיים, אירועים ושמחות

אחד השיקולים לביצוע שיקום הפה ביום אחד הוא מה בדיוק הצורך שלך. כך למשל, אם יש חתונה קרובה, או אירוע בו אתה חייב להיות ייצוגי, יילקח הדבר בשיקול של אם לבצע תהליך איטי, או שאתה חייב פתרון מהיר שיאפשר לך להגיע לאירוע עם חיוך מושלם.

גם אנשים שעבודתם מחייבת אותם לעבוד מול קהל, לא ירצו להגיע לעבודתם ללא שיניים, או עם תותבות נשלפות. ברובם, הם יעדיפו שיניים קבועות, וכך תהיה העדפה לבצע שיקום זה, ולא תהליך איטי. שיקול זה, חשוב ככל שיהיה, לא יוכל לבא על חשבון הבטיחות והאיכות הרפואית.

אם ביצוע שיקום ביום אחד עשוי לסכן את השתלת השיניים שלך, רופא שיניים המכבד את עצמו יגיד לך שהוא לא מוכן לבצע תהליך המסכן אותך, ויבקש ממך לבצע את התהליך בשיטה הקלאסית. עם זאת, במרבית המקרים המגיעים למרפאתנו, אנו מסוגלים לתת לך שיקום הפה ביום אחד.

  • מצב רפואי

לאדם שאין לו מחלות רקע, לדוגמא סוכרת, יש חילוף חומרים מצוין שמסייע לקליטת השתלים. אצל אדם עם סוכרת, דלילות עצם ובמצבים נוספים כגון עישון כבד, יש איטיות מסוימת בקליטת השתלים. במצבים אלה ניתן להשתמש בשתלים מיוחדים המזרזים בניית עצם, או לשקול לבצע את התהליך בהדרגה, ללא עומס בשלבים הראשונים

שיקום הפה ביום אחד לפני ואחרי תוך 3 שעות

שיקום הפה ביום אחד – מה שלא מספרים לך בפרסומות

אדם המבקש לבצע תהליך זה, עשוי לחשוב לפי הפרסומים שראה בעיתון כי התהליך מתחיל ומסתיים כולו ביום אחד. אין דבר הרחוק יותר מהמציאות. נכון, אנחנו כבר יודעים לתת לך השתלת שיניים, ולמקם מעליה כתרים או תותבות ביום אחד, אולם לא למדנו עדין לשנות את התהליכים הביולוגיים של גוף האדם. התהליכים הבאים לא מאפשרים לנו לתת לך כתרים סופיים ביום אחד מעל השתלת שיניים:

  • קליטת השתלים

השתלים החדשים בפיך אמנם יהיה מעוגנים טוב ראשונית מבחינה מכאנית, אולם עליהם להיקלט בפה ולקבל גם חיבור ביולוגי לעצם. לחיבור ביולוגי זה אנחנו קוראים 'קליטת שתלים' או 'אוסטיאו-אינטגרציה'. עד שלא ראינו שהשתל נקלט בעצם, אין טעם לבצע מעליו כתרים סופיים, ולכן תקבל בהתחלה רק כתרי מעבר זמניים. השיקול איננו רק ביולוגי, אלא גם כלכלי. להכין כתרים קבועים במעבדה עולה לא מעט. אם השתל לא ייקלט בעצם שלך ויפלט, הרי שכל העבודה שהושקעה מעליו תלך לפח. לא אתה, וגם לא הרופא, תרצו לשלם למעבדה פעמיים.

  • מנח החניכיים

בעת ביצוע השתלת שיניים, במרבית המקרים אנחנו פותחים וסוגרים את החניכיים. כאשר אנו סוגרים את החניכיים בתום ההשתלה, הם נמצאים במנח מסוים, ועליו אנחנו מרכיבים את שיקום הפה ביום אחד, קריא השיקום הזמני.

לאחר מספר שבועות, החניכיים מסתדרים ומתכווצים למקום האידיאלי שלהם, אך מיקומם כבר לא בהכרח זהה לזה שהיה ביום ההשתלה. ההתכווצות גדולה יותר במקרים שהיו לך דלקות או שיניים ניידות לפני ההשתלה. בהתאם, אם בוחנים את הכתרים לאחר מספר שבועות, ניתן לראות כי עקב התכווצות החניכיים נוצר מרווח בין הכתרים ששמנו ביום הראשון, לבין מיקום החניכיים החדש.

בכתרים זמניים, העשויים בדרך כלל מאקריל, קל למלא את המרווח ולהוסיף עוד שכבת חומר. כתרי חרסינה לא מאפשרים לנו להשלים את המרווח הנ"ל בצורה טובה, וכך תצטרך לבצע גשר חדש. עדיף לבצע את השיקום עם כתרים מאקריל, להמתין מספר שבועות לכך שהחניכיים יתכווצו בצורה אידיאלית, ורק אז לקחת מידה מדויקת לכתרי החרסינה הסופיים.

אם לסכם, שיקום הפה ביום אחד מאפשר לך לקבל תפקוד מצוין עם שיניים קבועות בפה, אולם אלו לא יהיו השיניים הסופיות. כתרים סופיים מחרסינה תקבל רק לאחר מספר חודשים.

שיקום הפה ביום אחד מעל שיניים טבעיות

אם יש  לך שיניים טבעיות, וכל מה שצריך זה לשים מעליהם כתרים, ובתכנית הטיפול שלך אין צורך לבצע שתלים או עקירות שאחריהם יש שינויים בחניכיים, תוכל לקבל את הכתרים ביום אחד. שיטות חדישות מאפשרות לנו לסרוק בצורה דיגיטלית את השיניים שלך באמצעות סורק ממוחשב במרפאתנו, ולשלוח סריקה זו למכונה המדפיסה כתרים ביום אחד.

גם במקרה זה, יש תהליכים מסוימים שניתן לזרז, ותהליכים אחרים שלא, ונציין אותם בנקודות הבאות:

    • סוג הכתרים – קיימים שני סוגים עיקריים של כתרים. הראשון, בעל שכבה פנימית מתכתית, המצופה בשכבה חיצונית מחרסינה. בשני, מדובר בכתר העשוי כולו חרסינה ללא שכבה פנימית מתכתית, כתר זה מכונה בשם כתר זירקוניה. הסוג הראשון, שהוא הנפוץ יותר, מיוצר תוך מספר פגישות. לוקחים מידות, המעבדה מחזירה לנו את שלד המתכת לבדיקה, כשאנו רואים שהוא תקין אנו שולחים אותו שוב למעבדה לביצוע ציפוי בחרסינה, ורק אז אנו מדביקים אותו למקומו. הסוג השני, אנו שולחים להדפסה, ויכולים לקבל כתר מדויק מאד כבר לאחר חצי יום. הבעיות בכתר זירקוניה מהיר הן:
    • ההדפסה – מבוצעת בחומר גירי יחסית שאותו יש להכניס לתנור להתקשות. תהליך זה המכונה "סינטור" אורך בכתר בודד כשעה, אולם אם מדובר ברצף כתרים ארוך של מעל 5 שיניים, או במקרה של לסת שלימה בה יש 12-14 שיניים, עליו להיות בתנור בין 8 ל- 12 שעות. במקרה זה, אם התחלנו את התהליך בבוקר, הגשר לא יהיה מוכן באותו יום, אלא רק למחרת במקרה הטוב.
    • רמת הדיוק – ככל שהרצף ארוך יותר, ובמיוחד מעל שתלים, קשה מאד להגיע לרמת דיוק גבוהה, שכן בתהליך הסינטור יש התכווצות מסוימת של החומר ולפיכך ירידה ברמת הדיוק. ההתכווצות איננה משמעותית בשיניים בודדות או כשמדובר ברצף של 3 שיניים למשל, אך הופכת משמעותית ובעייתית ברצפים ארוכים.
    • העלות – כתרי זירקוניה עולים משמעותית יותר מאשר כתרים רגילים. קיימות מספר חברות המייצרות את החומר לכתרי הזירקוניה, ואיכותן איננה אחידה. החברות הנחשבות יותר, אם תשאלו טכנאים, הן 'ויטה' הגרמנית ו-'נוריטאקי' היפנית. אנו מקפידים במרפאתנו לעשות שימוש רק בזירקוניה של חברות אלה ולא בחיקויים סיניים זולים ולא איכותיים, היכולים להיסדק בפה לאחר מספר שנים. עם זאת, ביצוע כתר מחומר איכותי יותר, עולה יותר.בתנור בין 8 ל- 12 שעות. במקרה זה, אם התחלנו את התהליך בבוקר, הגשר לא יהיה מוכן באותו יום, אלא רק למחרת במקרה הטוב.
    • היחסים בפה – אם מדובר בכתר בודד אחד עד שלושה, ואם האזור שאנו מנסים לשקם תחום על ידי שיניים אחרות, יש לנו גבולות ברורים וקל לנו להגיע לתוצאה מדויקת מבחינת הפה. אם יש שיניים בלסת הנגדית, קל לנו לתכנן את הגובה של הכתרים שאנו צריכים. עם זאת, במצבים בהם אין שיניים ממול, או שאנו מבצעים לסת אחת שלימה מול לסת נגדית שיש בה שיניים, רצוי לבצע את הכתרים הללו בשלבים כדי לוודא שאנו מייצרים את התוצאה הסופית בצורה מדויקת.

תוך כמה זמן מסתיים תהליך של שיקום הפה ביום אחד?

מהניסיון שרכשנו במרפאות 'טיפול בחיוך', ולאחר שביצענו עשרות אלפי כתרים והשתלות שיניים במשך למעלה מעשרים שנה של פעילות, למדנו כי אם רוצים להגיע לביצוע כתרי חרסינה מדויקים שישרדו לאורך טווח, אין קיצורי דרך.

נפרט להלן את התהליך שאנו ממליצים עליו לביצוע שיקום פה ביום אחד, וזאת למקרים של לסת שלמה. השלמת התהליך מרגע שהשתלים נקלטו אורכת כחודש, כתרים בודדים וגשרי חרסינה עם רצף קצר של כתרים אפשר לבצע במהירות רבה יותר.

  • ביצוע השתלת שיניים ביום אחד, עם כתרים זמניים. מניסיון, ברוב המקרים אפשר, תחת ההגבלות שציינו בפרק הקודם.
  • ביקורת לאחר שבוע בה נאזן את הכתרים ונגיע לרמת דיוק גבוהה יותר מבחינת העומס המופעל על השתלים עקב התנועות בפה.
  • המתנה של מספר חודשים לקליטת השתלים. בתקופה זו יש לך כבר כתרים יפים שקל לתפקד איתם בפה, וכבר לא דחוף לך להגיע לקו הסיום. בעיות כגון חוסר יכולת ללעוס, הגבלה בדיבור או כאב איתן הגעת אלינו, נפתרו כבר ביום הראשון.
  • מדידות לכתרים הסופיים, ושליחת המדידה למעבדה שתכין לנו מכשיר למדידה לשלב הבא
  • בדיקת יחסים בין הלסתות עם המכשיר שקיבלנו, שולחים שוב למעבדה שמכינה לנו הדמיה תלת מימדית. את ההדמיה ניתן להרכיב בפיך ולראות אם אתה אוהב את החיוך החדש שתקבל או שאתה מעדיף לעשות שינויים מבחינת נראות השיניים. ההדמיה מאפשרת לנו גם לראות אם המעבדה קלטה את מה שביקשנו בצורה נכונה, ושרמת הדיוק הצפויה להתקבל גבוהה. מחזירים את ההדמיה למעבדה, ושם מייצרים שלד.
  • בדיקת השלד של הכתרים, בין אם מדובר במתכת או בשלד מזירקוניה, אנחנו בודקים כי השלד יושב על השתלים או השיניים שלך בצורה מדויקת לפני שנמשיך. חוסר דיוק בשלד יכול לייצר עומסים לא רצויים מעל השתלים שלך ואפילו לגרום לכישלונם.
  • המעבדה מקבלת את השלד ובונה מעליו את החרסינה בצבע שבחרת.
  • בדיקת האיזון של הגשר החדש בפה וביצוע התאמות. המעבדה רואה את צורת השיניים שלך, אך איננה יכולה לדמות את התנועות בפיך. יתכן והכתרים החדשים יצרו הפרעה לתנועה בפיך בזוויות מסוימות. עלינו לאזן את הדרך בה השיניים מחליקות זו על גבי זו בצורה טובה בזמן תנועה.
  • המעבדה צובעת את הכתרים החדשים בחומר המכונה 'גלזורה' ונותן לכתרים את הברק ואת המראה הטבעי שלהם.
  • כעת ניתן לחבר את הכתרים הסופיים אל פיך, אך עם דבק זמני, ונותנים לך להסתגל לתהליך. סביר שתגיע לאיזון עוד פעם או פעמיים, עד שנראה שהכתרים הם במנח אידיאלי, מתאימים לצרכיך, ואז נוכל להדביקם סופית בפה.

לסיכום המאמר, שיקום הפה ביום אחד הוא תהליך בו אתה מקבל תפקוד טוב כבר ביום הראשון, ומשלים כ- 70% מהעבודה המתבקשת. עם זאת, כפי שפירטנו, השיקום הסופי יסתיים לרוב רק לאחר מספר חודשים, הנדרשים לקליטת השתלים.