השתלת שיניים בזאלית

השתלת שיניים בזאלית היא משהו שרופאי שיניים רבים מפרסמים לאחרונה (2023), אולם בחלק מהמקרים מדובר בהטעיה מכוונת שכל מטרתה למשוך מטופלים לטיפול מהיר אך גם בעייתי יותר, שכל קשר בינו לבין שתלים בזאלים כהגדרתם האמיתית הוא מקרי.

צפו למטה בסרטון המסביר מה הם באמת שתלים בזאליים ומתי פשוט מנסים למשוך אתכם שיווקית.

מה היא השתלת שיניים בזאלית אמיתית?

השתלת שיניים בזאלית היא השתלה בה מחדירים שתלים אל השכבה הבזאלית של העצם. עושים את זה כאשר אין מספיק נפח עצם לעיגון שתלים רגילים. נשמע כמו סינית? אנסה להסביר קודם כל איך בנויה עצם הלסת על מנת שתבינו, ואז אפרט איך יכולה השתלת שיניים בזאלית לעזור לך.

העצם, בתוכה יושבות השיניים, בנויה משכבה חיצונית, הנקראת השכבה הבזאלית (או קורטיקלית), ומשכבה פנימית הנקראת עצם אלבאולרית (או ספונגיאוזית). הציצו בתמונה שלמטה, בה רואים שתל רגיל מעוגן בין שוליים של עצם בזאלית, ומגיע בקצהו לעצם ספוגית.

השתלת שיניים בזאלית

עכשיו העלילה מסתבכת. מה אם אנחנו רוצים לבצע שיקום של הפה, אבל העצם נספגה ונעלמה? נכון, אין לנו בתוך מה לעגן את השתל שלנו. עצם הלסת נוטה להיספג ברגע שאין בה שיניים או שתלים. התהליך מתחיל מיד לאחר העקירה. הציצו בתמונה הבאה, בה ניתן לראות איך לאחר עקירת שן, עצם הלסת הולכת ונספגת. למעשה לא נותרה לנו בפנים עצם ספוגית, וכל מה שנותר לנו זו המעטפת החיצונית קשה, או למעשה: עצם בזאלית.

ספיגת עצם - השתלת שיניים בזאלית

במקרה כזה, שבו נספגה העצם ולא ניתן לבצע השתלת שיניים רגילה, יש שתי אפשרויות.

אפשרות ראשונה היא להתחיל לבנות עצם לגובה. והשנייה היא לא לקדוח לתוך העצם, אלא להיאחז רק בשכבה החיצונית שלה. מה שנקרא בשפה מקצועית השתלת שיניים בזאלית.

תוכל לקרוא עוד על בניית עצם במאמר באתרנו: בניית עצם. אחסוך לך את הקפיצה למאמר ואסכם כי ספציפית למקרה זה. סיכויי ההצלחה של בניית עצם חדשה מעל עצם בזאלית, לגובה העולה על 5 מ"מ, אינם גבוהים.

סוגים של שתלים בזאליים

השתלים המיועדים להשתלת שיניים בזאלית, אינם שתלים נורמליים כמו שאנו מכירים בדרך כלל. קיימים שלושה סוגים עיקריים של שתלים בזאליים, והם:

שתלי זיגומה

אנו מדלגים מעבר לעצם הלסת וממשיכים לאזור הבא, למעלה יותר, אל עצם הלחי. ומעגנים את השתלים אליה. תוכל לקרוא בהרחבה עליהם במאמר על: שתלי זיגומה. בינתיים הצץ בתמונה למטה

שתלי זיגומה

שתלים חובקים

שתלים אלה חובקים את עצם הלסת חיצונית. קיימים מספר סוגים, חלקם בהתאמה אישית, ואחרים מוכנים מהקופסא. תוכל לקרוא עליהם בהרחבה במאמר על שתלים חובקים, ובינתיים הצץ בתמונה למטה:

שתל חובק

שתלי דיסק

שתלי דיסק כשמם כן הם, שתלים בצורת דיסק המעוגן אל תוך הלסת.

שתלי דיסק

למי מיועדת השתלת שיניים בזאלית?

השתלת שיניים בזאלית מיועדת כאמור לאנשים שהעצם שלהם נספגה באופן קיצוני. אותם אנשים זקוקים לביצוע השתלת שיניים, אך לא יכולים לבצע השתלת שיניים עם שתלים רגילים.  זה לא עניין של גיל, כי כבר עשינו במרפאותינו השתלות בזאליות גם לאנשים שגילם קרוב ל- 80, אך יש עניינים אחרים שכדאי לקחת בחשבון. כך למשל:

  • מחלות רקע – סוכרת ואוסטיאופורוזיס עשויות להוות בעיה. בהתאם יש לבדוק אם רמת הסוכרת מאוזנת, או במקרה של אוסטיאופורוזיס אלו תרופות אתה לוקח.
  • יכולת לעמוד בתהליך – השתלה זו מורכבת יותר מהשתלת שיניים רגילה. וקשה יותר להגיע לאזור בו עלינו לעגן את השתל. אנחנו ממליצים לבצע את התהליך במרבית המצבים תחת טשטוש או הרדמה מלאה. לא כל אדם מעוניין לעבור את התהליך, יכול לעבור את התהליך, או יש לו את היכולת לממן את התהליך.
  • החלופות לתהליך – לא בהכרח כדאי לך לבצע את ההשתלה. אולי יש שיטות פשוטות יותר עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר המתאימות לך? יש לבחון את מצבך לפני שנחליט. ולכן אנו מציעים למתעניינים בסוג של הליך טיפולי מסוג זה, לבצע בדיקה וצילומים חינם במרפאה, כולל צילומי סיטי, ללא עלות וללא התחייבות.

סיכויי ההצלחה של השתלת שיניים בזאלית

להשתלת שיניים רגילה יש יכולת הישרדות בפה לפי המחקרים, של 95% במשך 5 שנים, וכ-82% בטווח של 20 שנה. השתלת שיניים בזאלית לעומת זאת, מתחילה מראש במצב בו העצם שלך במצב לא אידיאלי בלשון המעטה. לכן גם סיכויי ההישרדות של שתלים בזאליים לטווח הארוך נמוכים יותר. מחקרים מעידים כי אחוזי ההצלחה:

  • לשתלי זיגומה כ -95%
  • לשתלים חובקים בין 80% ל- 92%
  • לשתלי דיסק כ- 75% בטווח של 5 שנים.

מדובר באחוזים ממוצעים, ובהחלט ניתן למצוא אנשים שעברו השתלת שיניים בזאלית לפני כ-20 שנה ויותר, ועדין השתלים בפיהם. לא תמצא הרבה כאלה שכן לפני 20 שנה רק התחילו להניח את היסודות הראשונים לביצוע. כך לדוגמא, את השתלים החובקים התחלתי לפתח בעצמי עם יצרנית השתלים אב-דנטל רק בשנת 2011, והם יצאו לשימוש מסחרי רק ב- 2016.

מדובר על השתלת שיניים יקרה יותר מהשתלת שיניים רגילה, אולם אם החלופה היא לעבור בניית עצם או הרמות סינוס, הרי שלמעשה אם נחסוך את בניית העצם, הסה"כ יתקזז ויעלה סכום דומה.

יתרונות וחסרונות של השתלת שיניים בזאלית

היתרון העיקרי של השתלת שיניים בזאלית הוא המיידיות שלה. כך, שאם הגעת בבוקר ללא שיניים, סיכוי גבוה שבסוף היום כבר תצא עם שיניים איתן אתה יכול ללעוס.

יתרון נוסף הוא שלא צריך לבנות עצם, ובכך חוסכים, כסף, זמן, וניתוח מיותר.

החסרונות

  • הם סיכויי ההצלחה לטווח הארוך, הנמוכים יותר מהשתלת שיניים סטנדרטית
  • המחיר הגבוה יותר
  • וסיכוי גבוה יותר לסיבוכים עם השנים, בעיקר כאלה הקשורים לבעיות חניכיים בחיבור שבין השתלים לכתרים

אז כדאי לי לעשות השתלת שיניים בזאלית או לא?

שאלה מצוינת, שהתשובה לה תלויה במצבך האישי. אם אתה זקוק לשיקום הפה עקב מצב של חוסר שיניים, וניתן לעשות לך השתלת שיניים עם שתלים רגילים, דעתי היא שעדיף לבצע השתלת שיניים רגילה. אני אוהב לשמור על הטיפולים שאני עושה פשוטים ככל שניתן.

עם זאת, אם אין לך אפשרות לבצע השתלת שיניים רגילה, ואתה סובל מתותבות מציקות, חוסר יכולת לאכול, או אפילו לדבר בצורה טובה, הרי שביצוע השתלת שיניים בזאלית יכולה לשפר את איכות חייך משמעותית. בואו אלינו ונבצע בדיקה וצילומים חינם וללא התחייבות, ותוכלו לקבל החלטה בעצמכם.