השתלות שיניים למעשנים

האם עישון פוגע בסיכויי השתלים שלכם להצליח? התשובה, כפי שהיו מצטטים את שמעון פרס, היא כן ולא, ואנסה להסביר.

מדוע עישון משפיע על השתלת שיניים?

העישון מוביל להתכווצות של כלי הדם. תפקיד כלי הדם הוא העברת חמצן וחומרי הזנה טבעיים לתוך העצם עצמה, מה שמחזק ובונה אותה. אצל אנשים המעשנים באופן קבוע בתדירות גבוהה, התכווצות כלי הדם מונעת מחומרי הזנה להגיע אל העצם בכמות מספקת, והעצם לא מחדשת את עצמה בקצב אידיאלי. אם בעצם הזו צריכים לשים את השתלים, והעצם צריכה להיבנות ולקלוט את השתלים. יהיו לה פחות דרכים לבנות את עצמה ולכן הסיכויים להצלחה לטווח ארוך יורדים.

השתלים מאבדים תמיכה של העצם

לצורך המחשה, דמיינו חומה, ומשני צידי החומה עומדים 2 אנשים. אחד מהם הוא האיש הטוב שבונה אותה, ובצד השני האיש הרע שהורס אותה. האיש הטוב שבונה את החומה צריך מלט, מים, כלים וחצץ. האיש מהצד השני שהורס את החומה אינו צריך דבר, הוא פשוט תופס את האבנים ומעיף אותם לצד השני על מנת לפרק את החומה.

הגוף שלנו עובד בצורה דומה. מצד אחד יש תאים הבונים ומחזקים את העצם, ומהצד השני יש תאים המפרקים את העצם על מנת שניתן יהיה לחדש אותה. הגוף שלנו איננו סטטי, הוא כל הזמן מחדש את עצמו. כל מה שהגוף צריך זה חמצן, סידן וכל מיני דברים נוספים שהוא יכול לבנות איתם את העצם.

אם נחזור לדימוי, מה יקרה אם ניקח את הצינורות שהעבירו את המים והמלט ונצמצם אותם? נכון מאוד. לבחור שבונה את החומה לא יהיה מספיק חומר לבנות אותה בקצב שהבחור ההורס מוריד ממנה.אם כיווצנו את כלי הדם ע"י עישון, אין לתאים הבונים דרך לבנות את העצם. למעשה עם מצד אחד בונים ומהצד השני מורידים, מי שעושה מבניהם את העבודה מהר יותר הוא זה שמנצח בסיפור.במידה והצד שבונה לא מצליח לבנות את העצם באותו הקצב שהצד השני מפרק, לא תיבנה מספיק עצם לשתלים, בטח לא לטווח הארוך. השתלים יאבדו את תמיכת העצם שלהם, ויכשלו. את זה אנחנו מעדיפים כמובן למנוע.

 

 

מה הסיכוי להצלחת השתלת שיניים אצל מעשנים?

אם אתם רוצים ממש להיות בטוחים שהשתלת השיניים תצליח, תפסיקו לעשן. מחקרים שבדקו את הנושא הראו כי קיים מדרג לירידה בסיכויים לאורך טווח. אם אתם מעשנים סוציאליים (6-10 סיגריות ביום), הסיכויים להצלחה נשמרים כמעט זהים: 95%. אם אתם מעשנים קופסא ביום, אחוזי ההצלחה מתחילים לרדת, ואם אתם מעשנים קופסא וחצי ביום האחוזים צונחים. אם אתם מעשנים 2+ קופסאות ביום, אז לפחות מנקודת ראות מחקרית, השתלת שיניים הופכת לבזבוז כסף וזמן.

 

אז השתלת שיניים למעשנים – כן או לא?

אני ממליץ על הפסקת עישון. מעבר להשתלת שיניים מוצלחת, זה ישפר עוד הרבה מאוד דברים בגוף ובבריאות שלכם. אם אתם חייבים לעשן, עדיף שתעשנו באופן סוציאלי, וקחו בחשבון שאם אתם מעשנים הרבה, שתלים רגילים הם לא בשבילכם. קיימים שתלים מיוחדים שניתן לבצע אצל מעשנים, ומזרזים את בניית העצם. פני השטח של שתלים אלה מצופים בחומרים שמעודדים בניית עצם, ולכן מגדילים את הסיכוי להצלחת השתלת שיניים במעשנים.
רוצים לדעת אם השתלים האלה מתאימים לכם? צרו איתנו קשר במרפאת טיפול בחיוך ונעזור לכם.