השלמת שיניים

הביטוי השלמת שיניים עשוי להתייחס להשלמה של שן שבורה, או השלמה של שן חסרה.

השלמת שיניים שבורות ניתן לבצע באמצעות:

  • סתימה לבנה
  • ציפוי חרסינה
  • כתר חרסינה

בעוד שהשלמת שן חסרה ניתן לבצע באחת הדרכים הבאות:

  • תותבת נשלפת
  • גשר בין שתי שיניים סמוכות
  • השתלת שיניים

נתחיל את ההסבר דווקא בהשלמת שיניים שבורות:

שיניים בנויות מכמה שכבות. שכבה פנימית של כלי דם ועצבים הנקראת: "מוך השן", מעליה שכבה הנקראת דנטין, וחיצונית לה יש שכבה הבנויה אמאייל. כאשר שן נשברת, השבר עשוי להיות שטחי באמאייל בלבד, או קצת פגיעה בדנטין, ואז קל לתקן את השן עם סתימה לבנה או ציפוי חרסינה, כמתואר בתמונה שלמטה.

השלמת כותרת

אם השבר מגיע עד למוך השן, לא תהיה ברירה אלא לעשות בשן טיפול שורש, מעליו מבנה, ומעליו כתר חרסינה. כתר חרסינה משלים את השן ב- 360 מעלות.

השלמת שיניים חסרות

נתאר את השיטות השונות לביצוע השלמת שיניים על ידי סדרת תמונות המחשה, המתארות אחך מבצעים השלמת שיניים לחוסר של שתי שיניים בלסת תחתונה. התמונות באדיבות חברת MD –Simulations).

  • השלמת שיניים על ידי תותבת נשלפת

הדרך הוותיקה ביותר להשלמת שיניים חסרות היא תותבת נשלפת. פתרון זה ידוע כבר מאות שנים, אך בחומרים מהם עשויות כיום תותבות נשלפות, נעשה שימוש בערך משנת 1945. תותבת נשלפת היא אביזר שנכנס ויוצא מהפה ושמים בכוס בלילה. ניתן להשלים איתן שן אחת או כמה (ראה תמונה)

השלמת שיניים על ידי תותבת

שיטה זו זולה יחסית, אולם מכיוון שמדובר בגוף זר, היא איננה נוחה במיוחד. תותבות נשלפות משמשות בדרך כלל כאמצעי מעבר זמני, ורוב האנשים יעדיפו שיקום קצת יותר קבוע בפיהם.

  • השלמת שיניים באמצעות גשר חרסינה

שיטה טובה להשלים שיניים חסרות היא באמצעות רצף כתרים המחוברים בינם, המגשרים בין השן שלפני המרווח לשן שאחרי המרווח, כמתואר בתמונה הבאה:

השלמת שיניים באמצעות גשר חרסינה

למעשה, גשר חרסינה הוא רצף של מספר כתרים, המחוברים כולם ביחד, ומודבק אל שיניים תומכות. סוג זה של השלמת שיניים חסרות, טוב כאשר השיניים שבורות, או שנעשה בהם טיפול שורש. סוג זה של שיקום הפה טוב פחות מאשר ביצוע השתלת שיניים כשמדובר בשיניים טבעיות שאין בהן בעיה, שכן עלינו להשחיז שכבה מהשיניים הנ"ל. הצורך בהשחזת השיניים נובע מכך שיש לפנות מקום לשכבות השונות של הכתרים. אם לא נעשה כן, יצטברו השכבות, השיניים יהיו גבוהות מדי והדבר יפריע לסגירת הפה.

  • השלמת שיניים על ידי שתלים

השלמת שיניים על ידי שתלים

מדובר על תהליך מהיר בדרך כלל, שאינו פוגע בשיניים סמכות ומאפשר לנו לשמור על שלימותן. במקרה שאנו בוחנים במאמר זה, נצטרך שני שתלים, אליהם יתחברו מאריכים הנקראים מבנים, ומעליהם נתקין בהדבקה שני כתרים (ראה תמונה למטה). לביצוע השתלת שיניים כדי לקבל השלמת שיניים חסרות יש יתרון גדול, שכן בסופו של דבר יש לנו פתרון יציב ונח (בניגוד לתותבת נשלפת), שאינו פוגע בשיניים טבעיות (בניגוד לגשר חרסינה) ונראה טוב. עם זאת, ביצוע השתלת שיניים אינו מתאים לכל אדם, לכל מקרה, והוא יקר יותר.

האם אתה מתאים לביצוע השתלת שיניים? צור איתנו קשר ובא להיבדק. הבדיקה והצילומים במרפאה הם חינם.